رواية شهر رمضان الكريم الفصل العاشر 10 بقلم نور الفجر


 رواية شهر رمضان الكريم الفصل العاشر 10 بقلم نور الفجر


10-"شهر رمضان الكريم"-


=أنا هسافر...و..ولمدت تلات سنين

نظرت له بصدمه

-ا..انت بتهزر

=لاء...لسه ميبلغني انبارح اني لازم اروح

-وهتفضل هناك التلات سنين دول

هز رأسه

-طب وانا هتسبني

=ما انا كنت عايز ات....

قاطعته 

-عايز تسبني تاني....ليه كده يعني

=لين اسمعني...

-مش عايزه اسمع حاجه....جاي بعد كتب الكاتب وتقول كده....انت عارف ان الفرح مفاضلش عليه كتير.....عايز تسبني ليه يا قاسم....انت شرير على فكره و..

قاطعها وهو يصرخ حتي تسمعه

=هاخدك معايا....ولله هخدك معايا

نظرت له قليل تستوعب كلامه

-بجد

=اه ولله

-طب ما قولتش ليه سايبني انهار واعيط

=انتي سبتيلي فرصه اتكلم

-انت ما وضحتش من الاول

=ما عليا...كنت هقاولك اننا هنعمل الفرح بردي عن معاده

-هنعمله في رمضان....بتهز

=يابت سبني اتكلم.....احنا كنا هنعمله بعد العيد بي عشر ايام

-ايوه





=هنعمله اول يوم العيد

-امممم...بس الحجز بتاع الفستان وو...

=انا هجهز كل حاجه. ..موافقه...وهنروح بعدها على المطار

-بجد...ولله

=موافقه

-هنروح فين

=الإمارات

-ولله واو

=موافقه يا اخر صبري

-طبعا

=طب يلا اطلعي

-علم ويا ينفذ يا حبيبي

صعدت 

=بت انتي قولتي ايه

صعدت بسرعه واغلقت الباب

=مجنونه


في الصباح اليوم التالي 

كانت تعد الطعام مع والدتها وهي سعيده

:مشاء الله مزاجك حلوه النهردا

-طبعا مش اتجوزت بقي

:ولله لو عرف كده كنت جوزتك  من زمان

-مستجعله على فراقي اوي كده....طب مين بي الله علكي هيقوم بي المهام بتاعي

:مهام ايه ياختي

-اولا بعملك حس في البيت

:قصدك ازعاج

-ثنيا بنتكلم طول اليوم

:بتنكدي عليا مش بنتكلم

-ثالثا بقي بروح اجبلك دواء الضغط

امسكت كريمه سلاح كل ام معتاد في مصر 

:ما انتي الي رفعتهولي يابت ال***

-ماما عيب تشتمي بابا

:غوري يابت من قدامي

-مش عيزاني اعمل الاكل يعني

لتجد الشبشب في وجهها


=ولله يا ماما مش هعرف اروح معاكم

*يابني  هتفضل لي وحدك

=هو انا صغير مثلا انا لسه متجوز انبارح

*يعني مش عايز تجي معنا عند خطيب اختك

=ولله انا بشوف عادل ده اكتر ما بشوفكم.....فااا لاء مش هروح

'سبيه علي راحته

*خلاص ماشي

"قاااااااسم

=عايزه ايه

"هاتي الحجات دي وانت جاي من الشغل

اخذ الورقه منها

=ده كتر اوي ....وانتي عندك لبس في الدولاب

"بقولك رايحه لي خطيبي ولازم ابقي حلوه

=وانتي حلوه من غير حاجه

"ماشي بس هاتهم بردوا

=ماشي ....يامستغله


ذهب الي عمله وانتإي منه باكرا حتي يتمكن من احضار ما طلبت 

=ولله انا مش فاهم حاجه هروح المحل اشتري ازي

اخرج هاته وقام بي الاتصال

=فاضيه.....محتاجك في مهمه صعبه ولله.....تعالي هستناكي عند محل الهدوم


وبعد نصف ساعه وصلت

-ايه بقي المهمه الصعبه

=خدي شوفي صحبتك عايزه تجيب ايه.....الاني مش فاهم

-مش فاهم ازي...دي كتبالك كل حاجه بي اسمها

=الله يسترك بلاش كلام كتير ويلا

-ماشي....بس هعلمك علي فكره....امال هتجبلي هدومي ازي

=لما يجي وقتها يبقي ربنا يحلها

دخلوا واحضرت جميع الملابس

=كده تمام





-ايوه...يلا بينا بس هي عايزه كل ده ليه

=عادل عازمهم النهردا وهي حابه تشتري شويه حجات

-هتروح معاهم

=لاء

-ليه

=عادي يعني

-ماشي


عادوا الي المنزل

وعند قرب المغرب 

-ماما.....ماما

دخلت إلى غرفتها

:في ايه

-قاسم لي وحده تحت

:ايوه وانتي عايزه ايه

-يعني هاخدله شويه اكل  وانزل اكل معاه 

:لوحدكم

-جوزي يا ماما

:قولي لي ابوكي

-ايه رائك يا بابا

؛ ماشي

احتضه

-احلي بابا ده ولا ايه

دخلت غرفتها وارتدت بجامه جميله للغايه وسرحته شعرها ورفعه علي سكل كعكه وتركت عددت خصل تنزل وكانت جميله

حملت الاطباق وعندما تأكد انه لا يوحد احد نزلت سريعا له فهي ترتدي ملابس بيتيه...

علي الرغم من وجدوك اشخاص يسكنون معهم غير شخص في الدور الأول ولكن انتبهت ونتزلت وطرقت الباب

ليفتح لها قاسم.....واتسعت عينه عندما رئها بي هذا الشكل

-بص مفيش وقت للصدمه

دخلت وتركته مصدوم امام الباب ...وضعت الأطباق علي الطاوله

اغلق الباب ولحق بها ليتأكت من مما رائه انها بي الفعل لين....ابتلع ريقه من منظرها بي هذه البحامه الجميله جدا جدا عليها وتصفيفه شعرها التي تزيدها جمال

-يلا المغرب قرب ياذن هتفضل واقف كده

=ا..انتي....ل.. لين

-امال خيالها

ابتلع ريقه 

جلست واشاره له بي حماسه

 -يلا...يلا انا الي عمله الاكل

تقدم ببطء نحوها وجلس

-مالك....في حاجه

هز رأسه  بي النفي وقبل ان تسأل اكثر سمعوا اذان المغرب....لتبدء في الاكل

-انت مش بتاكل ليه.....الأكل مش عجبك

=لاء لاء تسلم ايدك....حلو ....حلو

بدء يأكل وكان الطعام لذيذ حقا ولكن كان تركيزه هو عليها هي....لم يرها من قبل هكذا

ظل يحدث نفسه محاول كبت مشاعره تلك

=اهدي يا قاسم....الفرح قرب اهوي.....انت كنت لسه صايم....اهدي

افاق على صوتها

-قاسم

=هاا...نعم

-انت مضايق مني....مش عايز تبصلي ليه

=ل..لاء م..مش مضايق ولا حاجه

-متأكد

=ايوه...ايوه

ابتسمت بسعاده

ليحدث نفسه

=يخبرت جمالك

-عارف انا فرحانه جدا كان نفسي ازور الامارات....هي الشقه عمل ازي

ابتع ما في فمه واجاب

=شقه اكبر من...بتاعتنا الي هنا

-انا عايزه اشوفها دلوقتي

=خ..خلها مفاجاء

-ماشي......قاسم

=امم

-انا ليه حساك متوتر او مش قابلني

=ل..لاء انا كويس ...اول مره اشوفك ب...بشعرك

-وشكلي حلو

اجاب بدون وعي منه

=اجمل حاجه شفتها في حياتي

-انا جميله

=جدا

-بتحبني

=اكدب لو مقولتش انا بعشققك





صدر تضحك خفيفه منها لتحطم جميع حصونه لم هدمت كل ما كان يحاول كبته 

كان تائه في عيونها التي تسحبه في مل مره ينظر لها ليغرق في حبها وهي مستسلم تماما

-هعملك شاي واجي

دخله المطبخ وهي حاول ان يتنفس من شدد الحراره التي يشعر بها في جسده

لم يعد يضمن نفسه اكثر من هذا 

نهض وذهب خلها

=ل..لين...ا..انتي لازم....تطلعي فوق

نظره له بي استغراب لما ينهج وهو يتحدث وكأنه كان يركض صدره يعلوه ويهبط نظراته مختله تماما

-قاسم...انت كويس

تحدث بصرامه شديده لكي يجعلها تصعد لي منزلها

=ا..ايوه...ا..اطلعي بس...وجودك....دلوقتي غلط

-انا عملت حلجه زعلتك....انت بتكلمني كده ليه

=لين انا...

وجدها تبكي ووجنتها بدئت في الاحمرار وانفها الصغير كذالك....تبا....تبا....تبا.....كان هذه الكلمه يرددها

ليحدث نفسه

=انا مش قادر كده تاني....دي بقت احلي. ...نفس اعرف بتجيب الحلاوه دي مين

-انت مش بتحبني....بتكلمني كده ليه

تقدمت نحوه....وهو كان عاجز عن الحركه....لقد شلك جميع اطرافه

-انا عملت حاجه....شكلي وحش

هز رأسه نافيا

-اماال بتعملني كده ليه

كانت تبكي بشده. ...رفعه زراعه بي حذر...وضمها اليه 

=ا..انا...اسف....مكنش قاصدي اضايقك

-يعني مش مضايق مني

=لاء انتي روحي هضايق منك ازي

ابعدها عنه قيلا ورفع راسها بي اصابعه.....ابتسمت

وهو لم يتمالك نفسه اكثر من هذا لي قرب شفته من شفتها ووووو

يتبع


                  الفصل الحادي عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×